Scrapbooking i haft : Trochę kreatywności różnej, zapraszam do mojego robótkowego świata.

Kursy

sobota, 13 marca 2010

Otrzymałam kilka próśb o kursik na koszyczki. Nie miałam sznurka, ale koleżance Syli nie wystraczył kursik przez skeypa (w końcu XXI wiek mamy....) i sznureczek mi podesłała. Dzięki niej właściwie pokażę jak plotę koszyczki sznurkowe.

Tytułem wstępu: wiem, ze internet to takie miejsce, gdzie jest duży obieg informacji i materiałów. Nie mam nic przeciwko temu, żeby ktoś z tego co robię korzystał, ale mam do Was prośbę - jeśli chcecie gdzieś to pokazać to proszę uwzględnijcie mnie jako autora - wiem że takie sytuacje się zdarzają - nie chciałabym kiedyś biegając po robótkowych blogach oglądać swoich zdjęć pod czyimiś innym nickiem. Uszanujcie moje prawa autorskie.

Z przyczyn ode mnie niezależnych (ogranicznie postów na bloxie, koszyczek powstaje w wielu odcinkach!)

Materiały

Do wykonania koszyczka potrzebujemy:

1. sznurek sizalowy, inaczej mówiąc do snopowiązłaki :) - ilość zależna od wielkości planowanego koszyczka, splotu, itd, myślę że tak  mniej więcej 20-30 m.

2. pojemnik na mocz kupiony w aptece (w moim przypadku to akurat sprawdza się najlepiej, próbowałam na kubkach od jogurtu ale są dla mnie za wiotkie, można też na doniczkach - koszyczek bedzie większy, ten na pojemniku jest dość mały). Od razu w tym pojemniku w denku pośrodku robimy dziurę.

3. nożyczki

4. gruba igła

5. klej na gorąco (ewentualnie coś innego do przyklejenia ucha - ucho można też przyszyć)

Od Kurs koszyczek sznurkowy
10:42, olenka_ja , Kursy
Link Dodaj komentarz »

Podstawa koszyczka

Ze szpuli sznurka ucinamy 4 równej długości kawałki (tak ok 35-40 cm)

Od Kurs koszyczek sznurkowy

Na jednym z nich układamy pośrodku pozostałe 3 - na krzyż

Od Kurs koszyczek sznurkowy

Następnie zawiązaujemy w połowie

Od Kurs koszyczek sznurkowy

Powstaje nam gwiazdka 8 sznureczków połączonych mniej więcej w połówie

Od Kurs koszyczek sznurkowy

Jeden koniec sznurka ucinamy tak by zostało tylko 7 odnóg (nie pytajcie dlaczego tak, nie wiem, tak mnie nauczono - że koszyczki plecie się na 7 nitkach)

Od Kurs koszyczek sznurkowy

Nawlekamy sznurek ze szpuli na igłę

Od Kurs koszyczek sznurkowy

Następnie igłe z tym sznurkiem ze szpuli przeciągamy przez środek naszej gwiazki (dość trudny etap)

Od Kurs koszyczek sznurkowy

A nastepnie wszystko razem przeciągamy przez dziurę na kubku

Od Kurs koszyczek sznurkowy

teraz 1 sznurek (początek ze szpuli) powinien się znajdować w środku kubka (można tam od razu zawiazać na nim supełek, ewentualnie zrobić to później, by sie nei wyplątała, pozostałe 8 (7 na kubku w formie gwiazki + ciągnący się ze szpuli) na zewnątrz.

Uwaga! Tak byłam nauczona ja, jednak robiąc ten koszyczek wpadłam na ciut łatwiejszy sposób. Ucięłam 3 sznurki zamiast 4, i związałam je od razu ze szpuli tak by powstała gwiazdka z 7 sznurków oraz 1 który ciągnie się ze szpuli - unikamy wtedy rzmudnego przeciągania sznurka przez supeł a potem przez dziurkę kubka.

Tak mniej więcej wygląda kubek w rzucie od góry po zaistalowaniu na nim wszystkich sznurków - igła pozostaje wbita w kubek, gdyż w ten sposób trzyma pracę.

Od Kurs koszyczek sznurkowy

Sznurkiem ze szpuli zaczynamy przeplatanie - co drugą nić na kubku od góry, co drugą od dołu

Od Kurs koszyczek sznurkowy

Na początku trzeba sobie mocno przytrzymywać, by nitki nie podchodziły pod siebie i nie tworzyły się zgrubienia. Sznurek jest dość plastyczny, stosunkowo łatwo nim manewrować.

I tak sobie przeplatamy - trzymajac kubek do góry dnem, wszystkie nitki trzymamy palcami skierowane w dół

Od Kurs koszyczek sznurkowy

Kiedy dojdziemy do końca denka, musimy tak zacząć przeplatać (ciut mniej ściskając sznurek) by zaczęły nam powstawać boki

Od Kurs koszyczek sznurkowy
Od Kurs koszyczek sznurkowy

I pleciemy do wysokości którą uznamy za wystarczajacą (ja szybko zaprzestałam....)

10:40, olenka_ja , Kursy
Link Dodaj komentarz »

Teraz odwracamu kubek do góry nogami, mocno odchylamy nasze sznurki wiodące na bok, tak by były pod kątem prostym (no prawie...) do boków koszyczka

Od Kurs koszyczek sznurkowy

W tym momencie zaczymamy pleść rondo koszyczka - zasada ta sama - pilnujemy by splot był ciut luźniejszy, tak by powstawało koło.

Od Kurs koszyczek sznurkowy
Od Kurs koszyczek sznurkowy

Pleciemy do momentu aż uznamy, że rondo jest odpowiedniej dla nas wielkości - uwaga - dobrze by było większe jakieś 0,5 cm niż planujemy, bo w trakcie późniejszego zakańczania ściska się sznurek i wtedy rondo maleje o jakies 0,5 cm (w zależnosci od ściągniecia).

Kiedy nasze rodno ma odpowiednią szerokość, ucinamy sznurek z roli tak jakieś 20-30 cm więcej.

Od Kurs koszyczek sznurkowy

Teraz każdą z 7 nitek wokół których oplatałyśmy sznurek nawlekamy po kolei na igłę i powtarzamy takie czynności:

Od Kurs koszyczek sznurkowy

Przewlekamy zaczynajac od ronda pionowo w dół - najlepiej zrobić to tak by pierwsza nić ronda została przez ten sznurek na igle zahaczona (wtedy będzie się dobrze trzymać). Nadmiar sznurka po przełożeniu go w bok koszyczka, ucinamy

Od Kurs koszyczek sznurkowy
Od Kurs koszyczek sznurkowy

W między czasie (pomiędzy wplataniem kolejnych z 7 nici) formujemy sobie rondo - właściwie to jest moment kiedy nasz koszyczek nabiera kształu

Po wciągnieciu wszystkich nitek otrzymujemy coś takiego- koszyczek z 1 nitką, która pochodziła ze szpuli

Od Kurs koszyczek sznurkowy

Nawlekamy ją teraz na igłę i na zasadzie przeplatanki wplatamy w rondo koszyczka zabezpieczając tym samym hego brzegi

Od Kurs koszyczek sznurkowy
Od Kurs koszyczek sznurkowy
Od Kurs koszyczek sznurkowy

Gotowa podstawa koszyczka, po wyjęciu pojemnika wygląda tak:

Od Kurs koszyczek sznurkowy
Od Kurs koszyczek sznurkowy
Od Kurs koszyczek sznurkowy
10:40, olenka_ja , Kursy
Link Dodaj komentarz »

Ucho koszyczka

Oryginalnie ucho koszyczka robi się wyplatając jak klasyczną makramę - korzystająć z węzła podwójnego płaskiego. Można jednak zastąpić go zwykłym, uplecionym warkoczem.

Trudno jest pokazać plecenie makramy, posiłkuję się więc zdjęciem z ksiażki, nastąpnie zdjęciami zrobionymi przeze mnie.

Od Kurs koszyczek sznurkowy

Znów tniemy 4 długie sznurki (uwaga z ok. 40 cm sznurka powstanie ok 15-17 cm gotowej rączki koszykowej, wiec trzeba to wziąć pod uwagę przy planowanej wielkosci rączki)

Od Kurs koszyczek sznurkowy

Wszystkie sznurki łączymy splatjąc węzeł

Od Kurs koszyczek sznurkowy

Z początku nic nie było widać, więc zdjęcia dopiero po kilku razach "trzasnęłam", jednak zaczyna się tak samo.

2 środkowe sznurki to sznurki wiodące, 2 boczne - prwy i lewy to sznurki którymi się plecie

Od Kurs koszyczek sznurkowy

Sznurek prawy przekładamy nad 2 sznurkami wiodącymi i pod spodem sznurka z lewej

Od Kurs koszyczek sznurkowy
Od Kurs koszyczek sznurkowy

Następnie sznurek z prawej przekładamy przez powstałe oczko i uzyskujemy coś takiego

Od Kurs koszyczek sznurkowy

Zaciągamy to mocno, powtarzamy tak samo zaczynając od sznurka z lewej tym razem (raz zaczyna lewa, raz prawa strona)

Pleciemy pleciemy

Od Kurs koszyczek sznurkowy

Aż stwierdzamy - jest wystraczający! ( u mnie dość krótki z czystego lenistwa)

Tak pownien wyglądać po zapleceniu

Od Kurs koszyczek sznurkowy

Nadmiar sznurków ucinamy, zostawiajac 3-4 cm marginesu, następnie nitki zewnętrzne wiażemy (tak by się kupy trzymało)

Węzeł z początku też można rozwiązać i związać już tylko nitki zewnętrzne. Tak by się nei rozleciała całość. Nadmiar nitek ( końcówki ucinamy)

Następnie posiłkując się klejem z pistoletu lub innym wynalazkiem przyklejamy ucho do koszyczka

Od Kurs koszyczek sznurkowy

 

I mamy takie cuś:

Od Kurs koszyczek sznurkowy

 

A potem to już tylko przyjemność dekorowania!

 

P.S. to teraz czekam na linki do waszych koszyczków!

 

10:33, olenka_ja , Kursy
Link Komentarze (4) »
sobota, 17 października 2009

Otrzymałam kilka próśb o kursik na koszyczki. Kiedyś dla celów forumowych takowy powstał, więc chętnie się nim podzielę z innymi.Co prawda przykładowy kursik powstawał w okresie wielkanocy, więc i tematyka wielkanocna ;) Ale tu chodzi o pewne zasady tworzenia koszyczka a wybór ozdobników jest indywidualną sprawą twórcy.

Tytułem wstępu: wiem, ze internet to takie miejsce, gdzie jest duży obieg informacji i materiałów. Nie mam nic przeciwko temu, żeby ktoś z tego co robię korzystał, ale mam do Was prośbę - jeśli chcecie gdzieś to pokazać to proszę uwzględnijcie mnie jako autora - wiem że takie sytuacje się zdarzają - nie chciałabym kiedyś biegając po robótkowych blogach oglądać swoich zdjęć pod czyimiś innym nickiem. Uszanujcie moje prawa autorskie.

 

Więc tak dziś razem tworzymy koszyczek z mydła.

Co potrzebujemy:

1. mydło

2. szpilki

3. tasiemkę (wstążkę satynową ja używałam 6 mm)

4. klej do przyklejenia ozdobników (osobiście używam kleju na gorąco z pistoletu)

5. drucik na ucho

6. kwiatuszki, kurczaczki i co tam chcemy

 

darmowy hosting obrazków

 

Wmydło wbijamy szpilki w kształcie, tak aby powstał owal - robimy to od góry i dołu mydła, mniej więcej symetrycznie - uwaga ilość szpilek u góry i na dole musi być taka sama - odstęp między szpilkami - 5-6 mm mniej więcej (w chwili obecnej wbijam mniej więcej po 25-26 szpilek u dołu i góry - taka ilość wystarcza by koszyczek był odpowiednio pełny wstążki, zbyt duża ilość szpilek powoduje z kolei, że trudno jest wstążkę przeciągnąć pomiędzy nimi)

darmowy hosting obrazkówdarmowy hosting obrazków

 

Po tym etapie nasze mydło wygląda tak:

darmowy hosting obrazków

 

Nastęnie zahaczamy szpilką wstążkę i zaczynamy ją okręcać wokół szpilek z góry na dół

darmowy hosting obrazków

Otrzymujemy cos takiego

darmowy hosting obrazków

Nastęnie okrecamy tasiemkę idąc od szpilki do szpilki by powstało coś takiego (najpierw robimy na około 1 rządek, potem 2, a potem jeszcze moze być 3)

darmowy hosting obrazków

 

Następnie przygotowujemy pałąk (ucho) z drucika

darmowy hosting obrazków

ja tutaj użyłam drucika który został mi po odczepieniu łepka kwiatka sztucznego

Drucik okręcamy wstażką

 

Następnie pałąk "instalujemy" w mydle

darmowy hosting obrazków

(ja go wbiłam w mydło, można też przykleić np klejem na gorąco)

 

Dorabiamy kokardkę i otrzymujemy:

darmowy hosting obrazków

Dalej przyozdabiamy wg własnego upodobania i potrzeby :)

darmowy hosting obrazków

 

Więcej przykładowych koszyczków można zobaczyć w moim albumie http://olenka_ja.fotosik.pl/albumy/614308.html

17:02, olenka_ja , Kursy
Link Komentarze (3) »
Od Wyróżnienia
darmowy hosting obrazkówdarmowy hosting obrazków darmowy hosting obrazków darmowy hosting obrazków darmowy hosting obrazków
Dodatki na bloga
http://www.digi-scrap.pl/index.php